Wanneer je jouw eigen bedrijf of een ander bedrijf (waar je wellicht in wil investeren) analyseert, zijn er verschillende cijfers die je moet kennen. De LTV (lifetime value) is daar één van. Ik raad iedere ondernemer aan om dit voor zichzelf te berekenen. En in dit artikel leg ik je precies uit hoe je dat doet en wat je kunt met dit getal.
Wat is LTV (lifetime value)?
De lifetime value (LTV) is een formule om te berekenen hoeveel een gemiddelde klant jou oplevert aan omzet. De LTV is een belangrijke stuk data om te weten over jouw bedrijf, omdat dit je helpt om slimmere investeringen te maken in jouw sales en marketing.
Zo bereken je de lifetime value:
Er zijn verschillende manier om de LTV van jouw klanten te berekenen, afhankelijk van wat voor verdienmodel jij hebt. Bij losse aankopen is dat bijvoorbeeld anders dan bij een abonnementsvorm.
Één manier om de LTV te berekenen is als volgt:
Gemiddeld aankoopbedrag x gemiddelde aantal aankopen per klant
Voorbeeld: je hebt een autogarage. Een gemiddelde opknapbeurt levert jou €500 op (voorbeeldgetal). De gemiddelde klant komt door de jaren heen in totaal 10 keer bij jou langs. De LTV is in dat geval 500 x 10 = €5000.
Waarom is het belangrijk om de LTV te weten?
Je hebt jouw lifetime value berekend. Wat nu? Wanneer je dit getal weet kun je bijvoorbeeld slimmere beslissingen nemen in jouw marketing en sales.
Wanneer je weet hoeveel een klant jou gemiddeld oplevert, hoef je dus alleen nog maar te weten hoeveel het kost om een nieuwe klant te genereren. Je weet dan of bijvoorbeeld een marketingcampagne jou winst gaat opleveren of niet.
Hoeveel het gemiddeld kost om een nieuwe klant te genereren wordt ook wel de CAC (Customer Acquisition Cost) genoemd. Dit is een formule die sterk samenhangt met de LTV.
Wat is het verschil tussen LTV en CLV?
Customer lifetime value (CLV) lijkt erg op lifetime value (LTV), maar het is niet hetzelfde. LTV gaat om het gemiddelde van alle klanten. Daarentegen gaat het bij CLV om een specifieke klant.
Het kan dus zijn dat een bepaalde klant jou veel meer oplevert dan de gemiddelde klant. Zijn CLV is dan hoger dan de LTV van jouw gemiddelde klant.