In het bedrijfsleven, vooral wanneer we het hebben over sales en marketing, worden bepaalde termen veel gebruikt. Customer Acquisition Cost (CAC) is daar één van. Wat is de CAC van een bedrijf? En hoe gebruik je dit om winstgevendere campagnes te draaien? Je leert het hier.
Wat is de Customer Acquisition Cost (CAC)?
De Customer Acquisition Cost (CAC) is hoeveel het jou gemiddeld kost om een nieuwe klant te werven met jouw marketing- en salescampagnes.
Het is een belangrijk cijfer om te kennen, net als jouw lifetime value (LTV). Dit soort cijfers geven jou belangrijke data om slimmere beslissingen te nemen in jouw campagnes.
Hoe bereken je jouw Customer Acquisition Cost?
De CAC bereken je door te kijken naar jouw totale kosten in een jaar aan sales en marketing. Dat getal deel je vervolgens door het aantal nieuwe klanten die je hebt gegenereerd.
De formule om CAC te berekenen ziet er als volgt uit:
Totale saleskosten + totale marketingkosten / aantal nieuwe klanten
Voorbeeld
Laten we zeggen dat je als ondernemer de volgende sales- en marketingkosten hebt gemaakt in een jaar:
- Google Ads: €10.000
- SEO: €10.000
- Instagram ads: €10.000
- Salesteam: €20.000
En laten we zeggen dat al deze campagnes hebben geresulteerd in 100 nieuwe klanten. Jouw CAC bereken je dan als volgt:
€50.000 / 100 = €500
Dit betekent dat het jou gemiddeld €500 kost om een nieuwe klant te genereren.
Hoe gebruik je CAC als ondernemer?
Wanneer je de CAC hebt berekend voor jouw bedrijf heb je een belangrijke stuk data verkregen. Je kunt nu namelijk veel beter inschatten of een bepaalde sales- of marketingcampagne winstgevend zal zijn of niet.
Veel ondernemers beginnen namelijk aan marketing zonder dit op basis van concrete data te doen. En in het begin is dat natuurlijk logisch, maar wanneer je in een latere stadium zit wil je gokwerk zo veel mogelijk vermijden.
Door cijfers te berekenen zoals de CAC, LTV en CLV kun je veel gerichtere inschattingen maken over jouw sales- en marketingcampagnes en nieuwe klanten genereren op basis van concrete data.
Voorbeeld
Als je bijvoorbeeld weet dat het verkrijgen van een nieuwe klant jou €500 kost, en dat een gemiddelde klant jou €2000 oplevert, weet je dat je winstgevend bent. In dat geval zou jouw sales- of marketingcampagne een ROI hebben van 4x. Je verdient dus gemiddeld vier keer terug wat je erin investeert.